Παρασκευή, Ιανουαρίου 19, 2007

HABITAT


H είδηση ότι το Ηabitat δεν κατάφερε να επιβιώσει την ελληνική αγορά σημαίνει πολλά. Δεν γνωρίζει η γράφουσα ούτε τον επιχειρηματία που έφερε στην Ελλάδα το κατάστημα, ούτε τους προσωπικούς λόγους για τους οποίους αναγκάσθηκε να το κλείσει. Η είδηση όμως καθ΄εαυτή έχει μια ιδιαίτερη σημασία λόγω του είδους της δραστηριότητας: την ευρωπαϊκή εικόνα της καθημερινότητας στο σπίτι.

Η νοικοκυρεμένη Ελλάδα από τα κοφτά και τα προικιά πέρασε μια στιγμή στο Habitat για να ξαναγυρίσει θριαμβεύτρια στους κινέζους.

Ένα από τα πράγματα που με ενθουσίασαν στις σπουδές μου στο εξωτερικό ήταν το Habitat. Το άλλο ήταν η FNAC. Η χαρούμενη γνώση με καταναλωτικό πρόσωπο, η ποιοτική εικόνα του σπιτιού και της ζωής που μπορούσες να εκφράσεις γούστο χωρίς τα σεμέν. Πέρσι βίωσα την δημιουργία μιας κουτσουρεμένης εκδοχής της FNAC στην Αθήνα και φέτος το κλείσιμο του επίσης κουτσουρεμένου αν και όχι στο βαθμό της FNAC, Habitat.

Η ευρωπαϊκή εικόνα της καθημερινότητας, με σχεδιασμό, ποιότητα, καλές τιμές, χρώματα, άριστη εξυπηρέτηση, άφθονες αλλά επιλεγμένες επιλογές ήταν το παράπονο κάποιου που άφησε το ΑΚΡΟΝ ΙΛΙΟΝ ΚΡΙΣΤΑΛ στις μνήμες της εφηβείας του από τη μια και την COSTA BODA ως σπουδαία εκδοχή από την άλλη. Πριν περάσουμε στα μεγάλα πολυκαταστήματα και τις φθηνές απομιμήσεις για τους πολλούς η μέση τάξη ήθελε και αυτή τη θέση της. Την έψαξε με κέφι. Κάποιος έφερε το Habitat εδώ. Και επιχείρησε να εκπαιδεύσει τον κόσμο σε τέτοιες επιλογές.

Ο μετασχηματισμός των αντιλήψεων προσέγγισε κάποτε και την ελληνική αγορά. Λίγο στην Κηφισίας, μετά στην παραλιακή τέλος στο κέντρο της πόλης το Habitat επιχείρησε να στολίσει την καθημερινότητα με μια αίσθηση ελευθερίας και ποιότητας που ήταν αναπάντεχη για το νεοέλληνα που είχε μάθει τα κοφτά της μαμάς. Ηταν μια ξαφνική ευρωπαϊκή αστικοποίηση.

Υπήρχε όμως μέση τάξη στην Αθήνα του 2000?

Η αισθητική και η στάση ζωής δεν αρκούν όταν προσφέρονται στο πλαίσιο μιας διεθνοποιημένης επιχείρησης. Η προσαρμογή στα τοπικά χαρακτηριστικά αλλοίωσε τη γνωστή επιχείρηση.

Το Habitat της Αθήνας δεν είχε παρά ελάχιστα προϊόντα ετοιμοπαράδοτα. Όφειλες να περιμένεις συχνά 2 και 3 μήνες. Πού είναι η αντίληψη του καταστήματος που ήξερα από το Παρίσι λοιπόν?
Δεν είχε ούτε το σύνολο των προϊόντων του καταλόγου. Όφειλες να νοιώθεις κάπως επαρχιώτης.
Ηταν αισθητά ακριβότερο. Οι μεταφορές μας έλεγαν κοστίζουν. Για κάποιο περίεργο λόγο επέλεξε η εθνική εκδοχή του να απευθύνεται στα ψώνια που πληρώνουν «φύκια για μεταξωτές κορδέλλες». Κάτι που συμβαίνει επιτυχώς για πολλές άλλες φίρμες πάντως. Το πληρώναμε και πολλοί άλλοι πότε πότε, από νοσταλγία, από κέφι αλλά ξέραμε ότι ήταν υπερβολή.
Η εξυπηρέτηση ήταν, όπως συμβαίνει συνήθως με τον μέσω έλληνα πωλητή, βασισμένη στην περιφρόνηση του πελάτη. Το κατάστημά μας είναι Grande. Εσείς που εισέρχεσθε χάσατε κάθε ελπίδα. Καμία διευκόλυνση, καμία συζήτηση, όλοι απασχολημένοι, όλοι κάπως μπλαζέ, ενοχλημένοι που σου μιλούν, έντονα γκει (ανεξάρτητα του αν ήταν ή όχι στην αλήθεια)… Πολλές φορές σηκώθηκα και έφυγα εξαγριωμένη που δεν έβρισκα το παραμικρό έλεος όταν ζητούσα να αντικαταστήσω πιάτο του καθημερινού σερβίτσιου που είχα και συμπλήρωνα χρόνια τώρα. Πάρτε τα καινούργια μου έλεγαν. Μα συνεχίζουν να κυκλοφορούν αυτά που έχω. Γιατί να πάρω σερβίτσιο αν χρειάζομαι 2-3 πιάτα και μία γαλατιέρα? Καμία απάντηση.
Διότι το συγκεκριμένο μαγαζί υιοθέτησε μια αντίληψη διαφορετική από την αγγλική ή τη γαλλική εκδοχή. Εκεί θα βρεις το αγαπημένο σου σερβίτσιο για χρόνια να υπάρχει και ο πωλητής θα εκτιμήσει ότι υποστηρίζεις ένα προϊόν του και είσαι πελάτης σταθερός.

Η ξιπασιά, στοιχείο και αυτό της έλλειψης παιδείας δεν ταίριαξε στη φύση μιας φίρμας που απευθύνεται σε ευρωπαίο καταναλωτή.

Οσο γράφω αυτό το σημείωμα παρατηρώ ότι επαναλαμβάνω μερικές λέξεις ως αυτονόητες. Αισθητική, ευρωπαίος, αστικοποίηση… και θέλω να μαλώσω το χέρι μου που συνεχίζει να χτυπά το πληκτρολόγιο.

Λυπάμαι για το Habitat αλλά λυπάμαι και για τη FNAC. Που στεγάσθηκε σε αυθαίρετο και μικρή μικρή και χαρωπή πωλεί εμπορικό βιβλίο.
Λυπάμαι για την ευρωπαϊκή μας εικόνα που αργεί. Αν έλθει.
Και για τα παιδιά που θα μείνουν στο δρόμο αγκαλιά με την ξιπασιά που πρόσφεραν ως πωλητές κάποιου «προϊόντος» που ούτε κατάλαβαν ούτε εκτίμησαν ποτέ.

23 σχόλια:

gitsaki είπε...

Πράγματι,καμία σχέση με την FNAC της Γαλλίας αυτή της Αθήνας.

Eleni63 είπε...

Που να δεις της Μαδρίτης!!!!

Krotkaya είπε...

εξυπηρέτηση?!?! χα!
και δεν μιλάω για την ΑΘήνα, διότι τη FNAC της Αθήνας δεν την ξέρω δεν πήγα ποτέ.

Η βέλγικη Fnac πάντως είναι χάλια! και το Mediamarkt ακόμα χειρότερο. ή το χεις το σερβις ή δεν το χεις. Και δνε ειναι μόνο οι Έλληνες που δν το χουν. Οι Βέλγοι είναι χειρότεροι, πολύ μπλαζέ, δεν γνωρίζουν πολλά από εκείνα που όφειλαν να γνωρίζουν, δεν έχουν διάθεση να εξυπηρετήσουν και είναι αγενείς!

Eleni63 είπε...

Συμφωνώ για τις δύο βέλγικες που ξέρω, των Βρυξελλών και μία ακόμη νομίζω στη Λιέγη (μπορεί και να μην θυμάμαι όμως καλά τη δεύτερη). Πάντως δεν έκλεισαν...

Walter είπε...

Όπου στήσεις το μαγαζί θα πάρει το χρώμα του περιβάλλοντός του :)

Υποθέτω ότι αυτά τα μαγαζιά που αναφέρετε δεν έχουν προσωπικό από την χώρα της έδρας των εταιρειών.

Το ΙΚΕΑ π.χ. φέρνει Σουηδούς/Σουηδέζες να δουλέψουν, ακόμη και στα ταμεία (έτσι μου έχουν πει...)

antvol είπε...

Απόλυτο δίκαιο έχεις για το Habitat, είχα προσωπική εμπειρία, κι ήταν εξαιρετικά απογοητευτική.

Για τη FNAK τα ίδια και χειρότερα, δυο φορές πήγα και τέλος. Για ηλεκτρονικά, προτιμώ το Πλαίσιο (άθλιο αλλά γνωστό σέρβις), και για βιβλία την Πολιτεία (κανένα παράπονο και τιμές πολύ κάτω από Ελευθερουδάκη).

Mediamarkt; Τραγικό, άστο. Το καλό είναι ότι έχει τζάμπα πάρκινγκ.

Από το ΙΚΕΑ, ακόμη, δεν έχω παράπονο. Είναι όμως και η φιλοσοφία και το στήσιμο του μαγαζιού διαφορετικά, γι αυτό και δεν νομίζω ότι θα φύγει ποτέ από την Ελλάδα.

Τώρα, ως προς τη συμπεριφορά των πωλητών κλπ, μην το ψάχνετε. Παλιά πίστευα ότι είναι θέμα μάρκετινγκ. Όχι, είναι θέμα νοοτροπίας.

Αν ανοίξουν εδώ μαγαζί με εκκλησιαστικά ειδη η Οσία Τερέζα κι ο Αναστάσιος της Αλβανίας, μετά από λίγο, κι αν δεν ξέρεις ακριβώς τι μέγεθος κερί χρειάζεσαι, θα σε κοιτάνε σαν να 'σουν ούφο και θα σε κάνουν να θέλεις να πας να κρεμαστείς στον τρούλο της Αγια Σοφιάς.

zinon είπε...

@walter: δε νομίζω ότι το ΙΚΕΑ εγκατέστησε Σουηδούς πωλητές ποτέ. Παρόλα αυτά έχει κρατήσει ένα κάπως καλύτερο επίπεδο...

αρκεί βέβαια να μη διανοηθείς να πας Σάββατο.

Τί υα θες Ελένη 63, θα αναγκαστώ να συμφωνήσω με τους υπόλοιπους φίλους και φυσικά με σένα, ότι η χώρα μας είναι μάλλον λίγο πίσω σε όλα αυτά. Τί εννοώ;

Στην Ευρώπη ξέρεις ότι τα μαγαζιά τύπου Mediamarkt (για τα ηλεκτρονικά) είναι πολύ πιο φθηνά, έχουν μεγάλη ποικιλία, αλλά όχι προσωπικό. Στο ΙΚΕΑ θα πάρεις τα πράγματα στην πλάτη (άντε καλά στο αυτοκίνητο) και θα τα συναρμολογήσεις μόνος σου. Οι τιμές του όμως είναι πραγματικά χαμηλές, ακόμα και εδώ, χωρίς να είναι κακή η ποιότητα.

Ατην Ελλάδα πάνωτς ακόμα και ντόπιοι πολύ καλοί επιπλάδες σου πουλάνε έπιπλα τύπου ΙΚΕΑ και σου πιάνουν και τον ... (δεν έχουμε μπει ακόμη στη βραδυνή σώνη).

Eleni63 είπε...

wALTER, δεν διαπίστωσα κάτι τέτοιο μέχρι σήμερα. Μια χαρά ελληνόπουλα βλέπω στο ΙΚΕΑ.

Antvol, τι "δώρο" να σου πάρω από το ΙκΕΑ όμως???

Ζήνων, σάββατο είναι καλά να μην πάς πράγματι. Ολο το λέω και όλο το κάνω...

Walter είπε...

@eleni63: άλλο IKEA έχουμε στο φεγγάρι :))

Walter είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
H.Constantinos είπε...

Συμφωνώ συνολικά, διαφωνώ στα σημεία: Ευρωπαικό πρόσωπο, Ευρωπαική αισθητική κλπ. Θεωρώ ότι η Ελληνική αισθητική (και η νεοελληνική) είναι πολύ πάνω από τη Γερμανική -πχ. Και την Βέλγικη, και την Ολλανδική... Γιά την υπερατλαντική άς μή μιλήσω καθόλου... Ουσιαστικά η Ευρωπαική αισθητική είναι μόνο Ιταλική και (αρκετά) Γαλλική. Τίποτε άλλο. Ας μήν αισθανόμαστε άσχημα ανατολίτες Ελένη, μπορεί να είμαστε, αλλά δε είναι κακό αυτό. Μαγκιά μας.

Στο Habitat έχεις δίκιο. Αλλά έτσι είναι οι Ελληνες έμποροι. Ειδικά αυτοί του franchising, που δεν είναι και επαγγελματίες: Καραγκιόζηδες.

Το Habitat δεν νομίζω ότι είχε ελπίδες. Ηταν ακριβό. Καταλαβαίνουν οι Ελληνες, νομίζω. Και γιά να το πώ με παράδειγμα και όχι με ανάλυση, άν καταλαβαίνεις κάπως, μπορεί να πληρώσεις πολλά γιά μιά επώνυμη καρέκλα Knoll ή Vitra. Μπορεί επίσης να πληρώσεις λίγα (πολύ λίγα) γιά μιά φθηνή, πολύ φθηνή απομίμηση ή ακόμη και πρωτότυπο άγνωστου σχεδιαστή από το IKEA. Αυτή τη μεσαία κατάσταση του Habitat που ούτε φθηνή ήταν ούτε καλή, ποιός να την εκτιμήσει;

Δεν ήξερα πάντως ότι έκλεισε το Habitat. Δεν πήγα ποτέ. Το ήξερα μόνο από όσα είδα σε σπίτια φίλων. Που ήταν όλα μέτρια ή και καλά, αλλά όχι γιά τα λεφτά τους. Δεν ήξερα επίσης ότι είναι φθηνότερο έξω.

Αυτά

Ασχετο: Μου άρεσε το προηγούμενο post, κι άς μήν άφησα comment.

ΥΓ: Το καινούργιο μας κατάστημα το είδατε; Εδώ είναι Windscreen
Πέρασε πολύς καιρός μόνο στο Wordpress... Αντε και στον Blogger ξανά.

H.Constantinos είπε...

Συμφωνώ συνολικά, διαφωνώ σε κάποια σημεία: Ευρωπαικό πρόσωπο, Ευρωπαική αισθητική κλπ. Θεωρώ ότι η Ελληνική αισθητική (και η νεοελληνική) είναι πολύ πάνω από τη Γερμανική -πχ. Και την Βέλγικη, και την Ολλανδική... Γιά την υπερατλαντική άς μή μιλήσω καθόλου...

Ουσιαστικά η Ευρωπαική αισθητική είναι μόνο Ιταλική και (αρκετά) Γαλλική. Τίποτε άλλο. Ας μήν αισθανόμαστε άσχημα ανατολίτες Ελένη, μπορεί να είμαστε, αλλά δε είναι κακό αυτό. Μαγκιά μας.

Στο Habitat έχεις δίκιο. Αλλά έτσι είναι οι Ελληνες έμποροι. Ειδικά αυτοί του franchising, που δεν είναι και επαγγελματίες: Καραγκιόζηδες.

Το Habitat δεν νομίζω ότι είχε ελπίδες. Ηταν ακριβό. Καταλαβαίνουν οι Ελληνες, νομίζω. Και γιά να το πώ με παράδειγμα και όχι με ανάλυση, άν καταλαβαίνεις κάπως, μπορεί να πληρώσεις πολλά γιά μιά επώνυμη καρέκλα Knoll ή Vitra. Μπορεί επίσης να πληρώσεις λίγα (πολύ λίγα) γιά μιά φθηνή, πολύ φθηνή απομίμηση ή ακόμη και πρωτότυπο άγνωστου σχεδιαστή από το IKEA. Αυτή τη μεσαία κατάσταση του Habitat που ούτε φθηνή ήταν ούτε καλή, ποιός να την εκτιμήσει;

Δεν ήξερα πάντως ότι έκλεισε το Habitat. Δεν πήγα ποτέ. Το ήξερα μόνο από όσα είδα σε σπίτια φίλων. Που ήταν όλα μέτρια ή και καλά, αλλά όχι γιά τα λεφτά τους. Δεν ήξερα επίσης ότι είναι φθηνότερο έξω.

Αυτά

Ασχετο: Μου άρεσε το προηγούμενο post, κι άς μήν άφησα comment.

ΥΓ: Το καινούργιο μας κατάστημα το είδατε; Εδώ είναι Windscreen Πέρασε πολύς καιρός μόνο στο Wordpress... Αντε και στον Blogger ξανά.

H.Constantinos είπε...

Μου φαίνεται ότι καλά έκανα και καθόμουν στο Wordpress... Δεν τελειώνουν με τίποτα τα προβλήματα του Blogger!
Αυτό τώρα πώς έγινε; Γιατί μπήκε δύο φορές το ίδιο comment??

proinos είπε...

Πάντως να μην παραγνωρίζουμε ότι είμαστε μικρότερη αγορά απο το Παρίσι ή το Λονδίνο και πιο άναρχη επίσης. Ετσι και τα καταστήματα που έχουν ελπίδες επιβίωσης είναι περισσότερο τα χαμηλού κόστους επένδυσης και λειτουργίας.

aphrodite είπε...

Το Habitat δεν θα μπορούσε να τσουλήσει για πολύ, από τη στιγμή που τα προιόντα του ήταν 1. υπερτιμημένα και 2. λίγα σε σχέση με με τον πλήρη κατάλογό του. Πόσους καναπέδες πχ και πόσοι να τους πάρουν και να τους αλλάζουν κάθε σαιζόν, για να κάνει έστω break-even?

Ασε τα προβλήματα με τις παραδόσεις, όταν είχες τη NEOSEΤ δίπλα με σχετικά ακριβά αλλά άμεσα παραδόσιμα και ακόμη παρακάτω κάποια παρόμοιας αισθητικής PRAKTIKER κομμάτια (έλάχιστα, αλλά όταν το βαλάντιο δεν...), και στο τέλος το ΙΚΕΑ? Συν όλα αυτά που περιγράφει η οικοδέσποινα για σερβίτσια κτλ - σας έχει τύχει να επιστρέψετε κάτι στο Habitat, σπασμένο από εκείνους? E, αφήστε!...

Αν και τελικά και το ΙΚΕΑ έφαγε τεράστια πατητή, όταν με την απεργία των λιμενεργατών, δεν είχαν εμπόρευμα, οπότε όλες οι παραγγελίες πήγαν στη ΝΕΟΣΕΤ που έχει καθετοποιημένη παραγωγή και στα φέρνει άμεσα.. Κι έτσι άπαξ δυσαρεστημένος, για πάντα απέχων!

Αααααυτάαα για πρωινό, λέω τώρα να σερβίρω τα κρουασανάκια μας, να κάτσεις να ξεκουραστείς κι εσύ λίγο! Το καινούριο της Κοκκίνου το ακούσατε? Οχι? Αααα, αδιάβαστους σας βρίσκω! Γιαααα ελάτε!

ΛΟΛ!

dodos είπε...

Αν δεν απατώμαι, το Habitat είναι από χρόνια ομόσταβλο τού ΙΚΕΑ (ομάδα επιχειρήσεων ΙΚΑΝΟ)- μικρός που είναι ο κόσμος... :)

Eleni63 είπε...

παιδιά μέρες τώρα δεν μπορώ να ανεβάσω σχόλιο... Παρά τις προσπάθειες απέτυχα και πάλι.
Καλή μέρα και καλή εβδομάδα

Στέφανος είπε...

Να σου πω, εγώ προτιμώ τα μαγαζιά της γειτονιάς.
Τις πολυεθνικές δεν τις λυπάμαι όταν κλείνουν ένα μαγαζί τους. Μονο τους υπαλλήλους που χάνουν την δουλειά τους.
Καλημέρα και καλώς σε βρήκα

Eleni63 είπε...

Γειά σου Στέφανε. Καλώς μας ήρθες

andy dufresne είπε...

Το θέμα είναι τόσο μεγάλο που δεν ξέρω από πού να ξεκινήσω.

Το ποστ είναι εξαιρετικό, νομίζω ότι το κλειδί για την αποτυχία είναι στην κακή οργάνωση του Ελληνικού τμήματος.

Δεν συμφωνώ ότι φταίει το γεγονός ότι πουλούσε ακριβά προϊόντα.

Υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα premium προϊόντων που ζουν και βασιλεύουν στην Ελλάδα.

Για να μην πάω μακριά, ας μείνω στο ίδιο χώρο, το Technal Plaza δεν έχει κανένα πρόβλημα επιβίωσης (κι ας είναι ακριβότερο απ' το Habitat!).

Μη συγκρίνεται ανόμοια πράγματα, το Ikea δεν έχει καμία σχέση με το Habitat.

Το μίσος για τις πολυεθνικές καλό θα είναι να το αφήνουμε για τα 18χρονα...
Έλεος πια.

aphrodite είπε...

@andy,

Αλλο ακριβά, άλλο υπερτιμημένα honey...
:)))

andy dufresne είπε...

honey,
αν ήταν υπερτιμημένα δεν θα 'κλεινε...

Το Τechnal Plaza έχει τα ίδια, ακόμα πιο υπερτιμημένα, αλλά ζει και βασιλεύει.

Το κακόμοιρο το Habitat δεν είχε ούτε έναν decision maker για πελάτη...

Αμα ντεν ξέρει τι είναι μίζα, ντεν πάει μπροστά ντουλειά λουξ στο ελλάντα...

Binational είπε...

Έστειλα το ακόλουθο mail στις παρακάτω διευθύνσεις,νομίζω πως πρέπει OΛOI να βομβαρδίσουμε τουλάχιστον τις καταναλωτικές οργανώσεις με mail!!!

inka@inka.gr, grammateia@synigoroskatanaloti.gr, katagelies@ekpizo.gr, PORTOSALTE@skai.gr, perm.sec@mcit.gov.cy

Παράθεση:
"Dear sirs,
look at those identical items from your catalogs pls
http://olympiada.files.wordpress.com...ng?w=477&h=724
http://olympiada.files.wordpress.com...ng?w=455&h=707
Could you pls explain to me why ONLY in Greece the item is 20% more expensive than in all other parts of Europe including FYROM?"

Αυτό το mail έστειλα στην ΙΚΕΑ μετά την ανάγνωση του άρθρου http://olympia.gr/2009/04/27/ikea/

Τηλεφώνησα και στην ΙΚΕΑ Ελλάς η οποία μου απάντησε κυνικά τα ακόλουθα: "Είμαστε franchise ... έχουμε την δυνατότητα να διαμορφώνουμε τις τιμές όπως νομίζουμε!!!

Είναι καθαρή άπατη εις βάρος του Έλληνα καταναλωτή!!!
Τηλεφωνική καταγγελία για αισχροκέρδεια στο μέχρι της 22:00
Υπουργείο Ανάπτυξης:
(Γενική Γραμματεία Καταναλωτή)
Τηλ.: 1520

Η κυρία στο τηλέφωνο μου είπε πως όσες περισσότερες καταγγελίες έχει τόσο καλύτερα!

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΉΣΕΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ !!!

Ας αποδείξουμε πως ενωμένοι είμαστε δυνατοί και όχι κορόιδα όπως κάποιοι νομίζουνε!